روغن موتور مینرال یکی از محصولات پتروشیمی است که از نفت خام تهیه می شود. اگر در این حوزه فعالیت می کنید و علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در خصوص روغن معدنی و انواع آن و کاربرد های روغن معدنی کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه فیرون اویل همراه باشید.
روغن معدنی چیست؟
روغن معدنی، روغن مینرال، یا مینرال اویل ( Mineral oil) یک نوع روغن صنعتی است که از نظر ویژگی های ظاهری مایعی شفاف ،بیرنگ، بیبو و سبک است که در پالایش نفت خام، از تقطیر نفت به دست می آید و با روغنهای گیاهی که معمولاً به منظور استفاده خوراکی تولید میشوند، متفاوت است.
این نوع روغن بهطور عمده از آلکانها و سیکلوکلانهایی تشکیلشده که مربوط به ژلهٔ نفتی هستند و چگالی آن در حدود ۸/۰ تا ۸۷/۰ گرم بر سانتی مترمکعب است. مهم ترین ویژگی های این روغن این است که رسانای الکتریکی آن صفر است .به همین دلیل از آن به عنوان یک خنک کننده مهم برای قطعات الکتریکی استفاده شود.
گران روی روغن موتور مینرال
روغنهای معدنی در انواع درجات گرانروی و سطوح کیفیت فرموله میشوند. این روغنها برای خودروهای دارای طراحی پیشرانه ساده و رانندگان با سبک رانندگی معمولی توصیه میشوند. به رانندگانی که سبک رانندگی متنوعی دارند، توصیه میشود از روغنهای سنتتیک یا مصنوعی استفاده کنند؛ زیرا آنها عمر طولانیتری دارند و فاصله تخلیه روغن نیز زیاد است!
روغن موتور مینرال یا معدنی یا معمولی از نفت خام تولید شدهاست که از زیر زمین خارج و سپس در کارخانه تصفیهمیشود. افزودنیها و فرایندهای مختلف برای بهبود ویسکوزیته (گرانروی) و خواص محافظتی پیشرانه انجام و سپس بستهبندی و برای استفاده در پیشرانه خودرو به مشتریان فروختهمیشود.
ویژگی های روغن موتور مینرال
روغن موتور مینرال ویژگیهای مثبت و منفی دارد که درادامه به آنها اشاره میکنیم. بزرگترین جنبه مثبت این نوع روغن موتور هزینه است. روغن موتور مینرال گزینهای بسیار ارزانقیمت برای محافظت از پیشرانه خودرو شما و کارکردن روان آن بهشمار میرود. این روغن موتور تاحدودی مؤثر است و شاید بتوان گفت این روزها هیچ روغن موتور بدی در بازار وجود ندارد. تا زمانی که حجم و مقدار مناسب روغن موتور را برای ریختن در پیشرانه بدانید، میتوانید عملکرد مناسبی را از خودرو انتظار داشتهباشید.
بااینحال، معایب روغن موتور معدنی بیشتر از انواع دیگر است. بهدلیل وجود مواد طبیعی، این روغنها به تصفیه کمتری تمایل دارند. افزونبراین، آنها حفاظت کمتری درمقایسهبا انواع دیگر دارند؛ بههمیندلیل، نمیتوانند از وقوع آسیبهای احتمالی در پیشرانه جلوگیری کنند.